سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرده تغییر ساعت کاری اداره‌ها که به‌منظور کاهش مصرف برق در سطح کشور پیاده شده، به ‌افزایش ۱۱درصدی مصرف بنزین در تهران و ۶درصدی مصرف در کشور منجر شده است.

صرفه‌جویی ۲۲ میلیارد دلاری با اسقاط فرسوده‌ها!

به‌گزارش قدس‌ آنلاین، این خبر موجب شد بار دیگر کارشناسان ضمن اشاره به ‌راهکارهای کاهش مصرف سوخت در کشور، از مردم و دولت بخواهند فکری به‌حال این موضوع شود، چراکه متوسط مصرف روزانه بنزین در سال۱۴۰۳ تا امروز به ۱۲۱میلیون لیتر رسیده که رقم بالایی است.

به‌صورت کلی مدت‌هاست مسئولان درخصوص بالا بودن مصرف بنزین در کشور هشدار می‌دهند و تأکید دارند درصورت بی‌توجهی به ‌این هشدارها، در آینده تبدیل به ‌واردکننده بنزین خواهیم شد. اما همچنان شاهدیم هرساله بر میزان مصرف افزوده می‌شود و خبری از راهکارهای اساسی برای پایان دادن به ‌این میزان مصرف نیست .
به گفته وزیر نفت در تعطیلات نوروز امسال (یکم تا سیزدهم فروردین) به‌طور میانگین روزانه ۸/۱۲۰میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شد که این حجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (یکم تا سیزدهم فروردین ۱۴۰۲) با ۹/۱۱۳میلیون لیتر، حدود ۹/۶میلیون لیتر یا معادل ۶درصد افزایش یافته است.
براساس آمارها میانگین مصرف بنزین در سال۱۴۰۲ برابر با ۱۱۵میلیون لیتر در روز بود که این میزان در اواخر اسفند به ۱۱۷میلیون لیتر در روز افزایش یافت، به‌این مورد اضافه کنید که در اسفند۱۴۰۲، رکورد مصرف ۱۳۱میلیون لیتر بنزین در روز نیز ثبت شد. این آمار نشان می‌دهد ما در سال۱۴۰۲ با رشد ۱۱درصدی مصرف بنزین نسبت به ‌سال۱۴۰۱ مواجه شدیم.
این اعداد و ارقام نشان از بالا بودن میزان مصرف بنزین در ایران دارد تا جایی که دبیرکل فدراسیون صنعت نفت ایران می‌گوید: سرانه مصرف بنزین در ایران به‌ازای هر نفر ۳/۱ لیتر در روز است، این در حالی است که مصرف سرانه اروپا ۶/۰ لیتر در روز به‌ازای هر نفر است و این یعنی ما تقریباً دو برابر اروپا سرانه مصرف داریم که رقم بسیار بالایی است.
برخی از کارشناسان معتقدند برای کاهش میزان مصرف بنزین در کشور باید به ‌افزایش نرخ متوسل شد تا این‌گونه میزان مصرف مردم از وسیله نقلیه شخصی برای سفرهای درون و برون‌شهری و در ادامه میزان مصرف بنزین کاهش یابد.
اما برخی دیگری معتقدند راهکار قیمتی سیاست کارایی نیست، چراکه سوخت، جانشین نزدیکی ندارد، بنابراین افزایش نرخ نه‌تنها منجر به‌ کاهش مصرف نمی‌شود که تنها پول را از جیب مردم خارج و به ‌جیب شرکت‌های نفت و پالایش و پخش می‌ریزد و کاهش مصرف را در پی ندارد.کارشناسان معتقدند با اصلاح مصرف سوخت در خودروهای داخلی، افزایش حمل‌ونقل عمومی و حذف خودروهای اسقاطی بخش زیادی از مصرف بنزین در کشور کاهش می‌یابد.

صرفه‌جویی ۶۶۶ میلیون لیتری با اسقاط ۷۲ هزار خودرو فرسوده 
محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط  و بازیافت خودروها در گفت‌وگو با قدس درباره تأثیر حذف خودروهای فرسوده بر میزان کاهش مصرف سوخت ابراز کرد: در سال گذشته ۷۲هزار و ۲۲۸ دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شد که از این تعداد ۵۳هزار و ۴۵۴ دستگاه سواری، ۸هزار و ۹۸ دستگاه سواری‌های عمومی و تاکسی، ۶هزار و ۵۴۰ دستگاه وانت و ۴هزار و ۱۳۶ دستگاه خودروهای تجاری بودند.
وی ادامه داد: از قِبَل اسقاط خودروهای سواری تقریباً ۲۴۲میلیون و ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ لیتر و به ‌لحاظ دلاری ۱۴۵میلیون و ۲۷۳هزار دلار صرفه‌جویی رخ داد و این یعنی با اسقاط هر خودرو ۴هزار و ۵۲۹  لیتر در سال صرفه‌جویی انجام شد.
مشهدی‌شریف میزان صرفه‌جویی خودروهای سواری عمومی را ۶۳میلیون و ۱۶۴هزار لیتر در سال و به‌لحاظ دلاری ۳۷میلیون و ۸۹۸ هزار دلار دانست و اظهار کرد: اسقاط هر خودرو سواری عمومی فرسوده در سال ۷هزار و ۸۰۰ لیتر برای ما صرفه‌جویی به‌ارمغان آورده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط  و بازیافت خودروها با اشاره به‌اینکه از اسقاط وانت‌ها در سال گذشته ۹۶میلیون و ۳۱۴ هزار لیتر و به‌لحاظ دلاری ۵۷میلیون و ۷۸۸ هزار دلار صرفه‌جویی عاید کشور شده، اظهار کرد: با اسقاط هر خودرو وانت در سال، ۱۴هزارو ۷۲۷ لیتر بنزین صرفه‌جویی شده است. 
وی با بیان اینکه به‌واسطه اسقاط خودروهای تجاری سنگین ۲۶۴میلیون و ۷۰۴ هزار لیتر و به‌لحاظ دلاری ۲۰۶ میلیون و ۴۶۹ هزار دلار در سال صرفه‌جویی کردیم، گفت: همچنین میزان صرفه‌جویی سوخت هر خودرو تجاری سنگین در سال۶۴ هزار لیتر بوده است.
مشهدی‌شریف اظهار کرد: به‌صورت کلی به‌واسطه اسقاط این تعداد خودرو در سال گذشته حدود ۶۶۶میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۲۸  لیتر بنزین و گازوئیل و ۴۴۷ هزار و ۴۳۰ دلار صرفه‌جویی شده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط  و بازیافت خودروها ضمن یادآوری اینکه حدود ۵/۳ میلیون خودرو و حدود ۱۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: به‌صورت کلی حدود ۵۰ برابر خودروهایی که در سال گذشته اسقاط شد، خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که در صورت اسقاط همه آنان حدود ۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر و به‌لحاظ دلاری حدود ۲۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سوخت در کشور صرفه‌جویی می‌شود.
وی اضافه کرد: کل خودروهای درحال تردد در کشور حدود ۳۵ میلیون دستگاه است که از این تعداد حدود ۱۳ میلیون دستگاه (خودرو و موتورسیکلت) فرسوده است.
مشهدی‌شریف ضمن اشاره به‌اینکه روزانه ۹ میلیون لیتر ناترازی بنزین داریم که از خارج کشور وارد می‌شود، تصریح کرد: با اسقاط این خودروها نه‌تنها ناترازی بنزین و گازوئیل در کشور از بین می‌رود، بلکه به‌صادرکننده سوخت تبدیل می‌شویم.
رئیس انجمن مراکز اسقاط  و بازیافت خودروها تاکید کرد: چنانچه بخواهیم از ناترازی و واردات بنزین رها شویم تنها دو راه وجود دارد. ابتدا باید انباشت خودروهای فرسوده‌ای که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ به‌وجود آمده را صفر کنیم و درنهایت اقدام
به ‌تولید خودروهایی با مصرف سوخت پایین کنیم.
وی اضافه کرد: امروز تولید خودروهایی با مصرف سوخت ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در دنیا منسوخ شده است؛ اما مشاهده می‌کنید که تولیدکنندگان ما خودروهایی می‌سازند که در هر ۱۰۰ کیلومتر بیش از ۹ لیتر سوخت مصرف می‌کنند؛ این شیوه تولید باید اصلاح شود.

ضرورت توسعه ناوگان سی.ان.جی و ال.ان.جی 
مرادی، کارشناس اقتصادی هم در حوزه انرژی پیش از این به ‌خبرنگار قدس گفته بود یکی از راه‌های مدیریت مصرف سوخت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و دیگری توسعه ناوگان سی.ان.جی و ال.ان.جی است. متأسفانه ما در ایران استفاده از سوخت ال.پی.جی را نداریم و این در صورتی است که این سوخت در دیگر کشورها با اقبال مواجه شده؛ ما می‌توانیم با ایجاد و توسعه استفاده از این ناوگان مقداری فشار را از روی بنزین برداریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین به‌مسئله قاچاق سوخت اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین علل وجود قاچاق سوخت به‌صرفه بودن قاچاق آن است و تا زمانی که نرخ سوخت در ایران و کشورهای همسایه برابری ندارد، شاهد قاچاق خواهیم بود. 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.